Leerdoelen
Mijn leerdoelen van blok 3 heb ik S.M.A.R.T. geformuleerd.
Leerdoel 1: Beter communiceren
Specifiek
Wat ik wil bereiken met dit leerdoel is dat ik beter uit mijn woorden kom en dat mensen mij daarom ook beter gaan begrijpen. Zo zorg ik wel eens voor onduidelijkheid doordat ik niet echt bedoel met wat ik zeg. Bijvoorbeeld als ik leiding wil geven aan mensen waar ik een opdracht mee doe. Soms kan er onduidelijkheid ontstaan omdat ik iets anders zeg dan dat ik daadwerkelijk bedoel. Het doel dat ik heb is dan ook om als ik leidinggeef aan mensen, dat ik voor hen volledig duidelijk over kom.
Meetbaar
Dit doel is erg meetbaar, dit komt omdat ik feedback ga vragen aan mijn medestudenten. Uit deze feedback kan ik meten in hoevere ik voorruit ben gegaan met mijn communicatie skills. Ook kan ik bij mijzelf merken of ik het gevoel heb of ik mijn communicatie heb verbeterd. Ik denk dat ik het heel snel merk als mijn communicatie omhoog is gegaan. Zelf zit ik namelijk altijd met de frustratie dat ik niet goed gecommuniceerd heb.
Ambitieus
Ik denk dat ik iets moet gaan veranderen aan mijn manier van goed en helder communiceren dus er moet daadwerkelijk iets veranderen. Dit is erg ambitieus en ook erg moeilijk maar ik hoop dat ik hier ook profijt uit haal. Ik denk dat als ik merk dat ik progressie heb gemaakt dat ik zelfverzekerder ben.
Realistisch
Ik denk dat mijn doel realistisch en haalbaar is, maar ik denk hierbij dat het misschien niet haalbaar is in de tijd die blok 3 mij hiervoor geeft. Communicatie is natuurlijk een heel erg belangrijk onderdeel van iemand. Ik denk dat dit niet zomaar te veranderen is, hier gaat veel tijd overheen. Wat wel realistisch is om een begin hier mee te maken. Met de tips waar ik achter ga komen in mijn inlees acties, kan ik aan de slag gaan en kijken of dit effect heeft.
Tijdsgebonden
Om dit leerdoel volledig af te ronden is veel tijd nodig, die ik waarschijnlijk niet ga halen in dit blok. Toch vind ik dit leerdoel voor dit blok al wel voltooit als ik een begin van progressie zie. Het is niet mogelijk om mijn communicatie te veranderen en verbeteren maar deels verbeteren moet zeker lukken.
Leerdoel 2: Engelse taal terug halen en verbeteren.
Specifiek
In de eerste 2 jaar van mijn havo zat ik op havo-tto, dat wil zeggen tweetalig onderwijs. Ik had bijna alle lessen in het Engels. Dit heb ik 2 jaar gedaan en heb hier heel veel van geleerd. Ik sprak vloeiend Engels zonder enige moeilijk heden. Daarna ben ik regulier havo gaan doen en hier is mijn Engels erg onderuit gezakt. Ik merk dat ik nu moeite heb met Engels praten en schrijven. Mijn doel is om mijn niveau Engels weer omhoog te halen.
Meetbaar
Blok 3 hebben we een Engels toets en dit zal een meetbaar punt zijn. Ik ga binnenkort niet naar het buitenland waar ik veel Engels hoef te spreken dus kan het daar niet testen. Ook kan ik bij mijzelf meten of ik voorruit ben gegaan. Zo merk ik of ik veel inspanning met leveren bij het luisteren of volgen van een Engels gesprek of bij het schrijven.
Ambitieus
Aangezien ik er veel last van heb dat mijn Engels zo achteruit is gegaan, en ik ook veel moeite heb met Engels denk ik dat ik een goede uitdaging gekozen heb. Ik weet dat ik mijn Engels kan verbeteren en weet ook dat ik goed Engels kan. Het terug krijgen en weer onder de knie krijgen wordt wel een uitdaging.
Realistisch
Ik weet dat mijn doel haalbaar is omdat ik goed was in de Engelse taal. Ik heb het een paar jaar geleden volledig geleerd en had het toen ook goed onder de knie. Ik sprak toen elke dag Engels voor 2 jaar lang en heb het daardoor ook zo goed onder de knie gekregen. Ik weet dat ik nog steeds op dat niveau Engels kan praten maar ik moet het terug halen. Dat wil ik doen doormiddel van mijn acties.
Tijdsgebonden
Ik heb mijn doel persoonlijk gehaald als ik schrijven en luisteren en spreken in het Engels weer makkelijk vindt gaan. Ik denk dat ik met de tijd van mijn acties daar een eind mee kan komen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb