Leerdoel 1: Creatief denken

Specifiek

Nadat ik feedback heb gevraagd en eens goed naar mijzelf gekeken heb, ben ik erachter gekomen dat een goede eigenschap van mij creatief is. Dit is ook een best belangrijke en goede eigenschap om te hebben. Omdat ik mij hiervoor niet realiseerde dat ik erg creatief ben, heb ik mij hier nooit in verdiept. Bij dit leerdoel wil ik erachter komen hoe mijn creativiteit werkt en hoe ik deze ook nog kan verbeteren.

Meetbaar

Met dit leerdoel wil ik bereiken dat ik beter word in wat ik al ben, en dat is creatief zijn. Creativiteit kan zich in verschillende manieren uiten en hier denk ik achter te komen in de cursussen die ik ga doen. Daarin zal creativiteit erg meetbaar zijn en daar valt progressie dan ook te zien.

Ambitieus

Aangezien ik mij nog niet heel lang van deze kwaliteit bewust ben heb ik er nooit heel erg op gelet en daarbij het ook niet volledig gebruikt. Dat is wat ik momenteel denk. Door bewust te worden van mijn creativiteit, denk ik dat ik veel creatiever word dan dat ik altijd was. Nu wil ik deze ook nog verder door ontwikkelen zodat de eigenschap een goede kwaliteit wordt. Creativiteit is ook een erg belangrijk onderdeel van mijn stage, daarom ga ik me daar ook op focussen tijdens mijn acties.

Realistisch

Aangezien andere mensen mij op deze eigenschap hebben gewezen betekent dit dat ik de eigenschap ook daadwerkelijk bezit. Daardoor ben ik erachter gekomen. Toen ik over creativiteit las zag ik veel van mij daar ook in terug komen. Daarom weet ik nu ook zeker dat het een eigenschap is van mij. Daarom weet ik ook dat ik hieraan kan werken en dat ik deze kan verbeteren. Deze kwaliteit kan mij erg gaan helpen in mijn carrière.

Tijdsgebonden

Ik ben gestart met het werken aan mijn creativiteit toen ik erachter kwam dat het ook een eigenschap van mij was. Dit was in met midden van blok 3 en had toen ook meteen besloten om mijn een van mijn leerdoelen in blok 4 aan mijn creativiteit te besteden.

Leerdoel 2: Engels verbeteren

Specifiek

Engels is na Nederlands de belangrijkste taal om te beheersen. Aangezien ik misschien naar de universiteit wil gaan is het voor mij extra belangrijk om de taal goed te beheersen. Ik merk dat ik de taal nu niet zo beheers zoals ik het zou willen. En dat is instaat zijn om vloeiend Engels te spreken en te luisteren.

Meetbaar

Tijdens dit leerproces is het bij mij goed meetbaar aangezien ik heel goed kan merken of ik goed Engels praat of niet. Dit geld ook bij luisteren. Als ik vaker dezelfde oefening heb gedaan kan ik verschil meten en die hoop ik dan ook te bereiken.

Ambitieus

Een taal goed beheersen is erg moeilijk en vergt ook erg veel tijd. Sinds dat ik op de basisschool zit, in groep 7 ben ik begonnen met het leren van de Engelse taal. De eerste 2 jaar van de middelbare school heb havo-tto gedaan. Dat wil zeggen dat ik alle lessen in het Engels heb. In deze 2 jaar is mijn engels erg goed geworden, zo goed dat het bijna een 2e vloeiende taal was. Aangezien het Engelse les in havo 3, 4 en 5 veel slechter was is mijn Engels heel erg achteruitgegaan. Het lijkt mij nu de goede tijd om hier weer wat aan te gaan doen.

Realistisch

Goed en vloeiend Engels spreken als 2e taal is mogelijk en ik heb ook genoeg vrienden die dit kunnen. Zij zijn ook van mening dat het erg belangrijk is om dit te kunnen. Ik heb aanleg voor talen, aangezien ik altijd erg snel nieuwe woorden leer. Daarom denk ik dat dit mij gaat lukken.

Tijdsgebonden

Ik denk niet dat ik mijn gewenste niveau van Engels ga halen in blok 4 maar ik ga mijn best doen en ook ga ik mijn best doen om een soort van ritme en gewoonte te creëren om mijn Engels op niveau te houden.

Leerdoel 3: Onderzoeksvoorstel stage

Specifiek:

In blok 4 moet ik voor mijn stage een onderzoeksvoorstel schrijven. Ik heb dit nog nooit gedaan en merk dat ik het erg moeilijk vind. Om een goed cijfer te halen wil ik veel tijd besteden aan dit vak en daarom ook extra tijd van PL investeren in dit vak om zo tot een goed onderzoeksvoorstel te komen. Dit onderzoeksvoorstel is nog belangrijker mijn stage bedrijf, aangezien het probleem dat ik opstel, ook opgelost moet worden.

Meetbaar:

Dit leerdoel geld alleen voor blok 4, en ik hoop het resultaat ook te zien eind blok 4. Ik hoop te zien dat ik inzicht krijg in hoe ik een kwalitatief goed onderzoeksvoorstel schrijf en hiermee ook een goed cijfer te kunnen halen. Wellicht zou ik dit onderzoek ook uit kunnen voeren bij mijn stage bedrijf.

Ambitieus:

Iets wat ik nog nooit heb gedaan vind ik altijd moeilijk, en dit onderwerp is helemaal moeilijk in mijn mening. Aangezien het voor een vak is en ook interessant voor mijn stage bedrijf moet ik deze zo goed mogelijk maken.

Realistisch:

Ik wil een onderzoeksvoorstel maken dat uitgevoerd kan worden door mijzelf en dat ik daarbij ook duidelijk weet wat ik moet doen. Aangezien ik zelf de regie heb over het onderzoeksvoorstel kan ik voorstellen wat ik wil. Maar ik heb al enige kennis van het stage bedrijf en daarom denk ik dat ik een logisch onderzoek kan voorstellen die ook erg handig kan zijn voor het bedrijf.

Tijdsgebonden:

Aangezien ik het onderzoeksvoorstel moet inleveren voor het vak onderzoek zit hier een deadline aan vast. Ik maak het onderzoeksvoorstel voor JDB-ENERGY en het doel is dat het waardevol is voor hem om ook daadwerkelijk uit te laten voeren.